24 tydzień ciąży – jakie witaminy i składniki mineralne powinny znaleźć się w diecie mamy?

ciąża
.

Kobieta spodziewająca się dziecka musi zadbać o odpowiednie odżywianie. Prawidłowo skomponowana dieta jest ważna nie tylko dla niej samej, ale przede wszystkim dla rozwijającego się dziecka. Sprawdź, jakie składniki odżywcze powinny zdominować Twój jadłospis w 24 tygodniu ciąży.

Dieta kobiety ciężarnej powinna być zróżnicowana – tak, by dostarczyć niezbędne witaminy i składniki mineralne. Gdy minie 24 tydzień ciąży, zawartość składników odżywczych nie zmienia się diametralnie w stosunku do pierwszych tygodni.

Ważne żelazo

Odpowiednia dawka żelaza przyjmowanego w okresie ciąży to nie tylko kwestia dobrego samopoczucia matki. To przede wszystkim ochrona rozwijającego się dziecka – odpowiednia podaż tego pierwiastka jest niezbędna do prawidłowego rozwoju ośrodkowego układu nerwowego. Wpływa również na właściwie funkcjonowanie łożyska oraz dotlenienie macicy.

Począwszy od 13 tygodnia, zalecana dawka żelaza wynosi ok. 27 mg na dobę.

Żelazo znajdziesz w takich produktach spożywczych jak: ryby, chude mięso (zwłaszcza wołowe i cielęce), produkty pełnoziarniste.

Istotna witamina C

24 tydzień ciąży to nadal ten moment, w którym należy zadbać o odpowiednią podaż witaminy C. Należy ona do grupy silnych antyoksydantów oraz wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, zmniejszając podatność na infekcje. Warto jednak mieć świadomość, że w diecie kobiety ciężarnej odgrywa znaczącą rolę – ułatwia przyswajanie żelaza.

Najlepszym źródłem witaminy C jest natka pietruszki, a także owoce cytrusowe, papryka, pomidory.

Niezbędne kwasy DHA

24 tydzień ciąży to moment, w którym nadal powinnaś pamiętać o dostarczaniu odpowiedniej porcji kwasów DHA.

Suplementacja DHA odgrywa znaczącą rolę, ponieważ pozwala zmniejszyć ryzyko przedwczesnego porodu. Ponadto wpływa korzystnie na rozwój mózgu oraz siatkówki oka u dziecka, a także zmniejsza ryzyko rozwoju alergii poprzez wsparcie funkcjonowania układu odpornościowego.

Zgodnie z rekomendacjami Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego minimalna dawka wynosi 200 – 300 mg na dobę przy optymalnym spożyciu ryb. W przypadku diety ubogiej w ryby koniecznością jest suplementacja dawkami kwasu DHA wynoszącymi od 400 do 600 mg dziennie.

Cenny wapń

Jeśli mija właśnie 24 tydzień ciąży, nadal musisz pamiętać o uzupełnianiu codziennego jadłospisu w wapń. Należy on do grupy makroelementów odgrywających istotną rolę – zarówno dla Ciebie, jak i dziecka. Wapń decyduje o stanie Twoich kości oraz wpływa na rozwój układu kostnego malucha.

Zaleca się, by codziennie dostarczać aż 3 porcje różnych produktów mlecznych stanowiących źródło tego pierwiastka. Warto także sięgnąć po szpinak oraz pestki dyni i słonecznika.

A co z kwasem foliowym?

Suplementacja kwasu foliowego jest szczególnie istotna na etapie planowania ciąży oraz przez pierwszych 12 tygodni. Jeśli minie 24 tydzień ciąży (zakończysz już II trymestr), możesz zrezygnować z przyjmowania preparatów, aczkolwiek nic nie stoi na przeszkodzie, by dietę wzbogacić w naturalne źródła kwasu foliowego.

Pamiętaj, że racjonalne odżywianie w okresie ciąży, polegające na dostarczaniu wszystkich cennych składników odżywczych, jest istotne dla płodu. To z Twojej diety maluch pobiera niezbędne substancje, dzięki którym może prawidło się rozwijać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

− 1 = 1