Cukrzyca u dzieci – kiedyś rzadkość, dziś choroba występująca coraz częściej

cukrzyca
.

Każdy rodzic wie, jak ważny jest zdrowy styl życia i odpowiednio zbilansowana dieta. Dobrze skomponowana dieta sprzyja zapewnieniu właściwego rozwoju dziecka i profilaktyce wielu chorób.

Jednak nie każdy rodzic wie, co tak naprawdę kryje się pod pojęciem zdrowej diety. Ponadto zmorą dzisiejszych czasów jest coraz niższy poziom codziennej aktywności fizycznej. Efekt? Powszechnie występująca nadwaga oraz zaburzenia hormonalno – metaboliczne, takie jak insulinooporność czy cukrzyca. I to już o najmłodszych. Czy można zapobiec podstawowym błędom dietetycznym u dzieci, a tym samym zminimalizować ryzyko rozwoju cukrzycy?

Cukrzyca u dzieci – typu 1 czy typu 2?

Dwa najważniejsze rodzaje cukrzycy u dzieci to cukrzyca typu 1 i cukrzyca typu 2. Choroby te różnią się czynnikami sprawczymi oraz sposobem leczenia. Kiedyś u dzieci diagnozowano głównie cukrzycę typu 1, czyli chorobę o podłożu autoimmunologicznym. Choroba ta ma podłoże genetyczne i najczęściej diagnozowana jest w młodym wieku. Przyczyną cukrzycy typu 1 jest niszczenie trzustki przez autoprzeciwciała, co prowadzi do spadku syntezy insuliny, a to przyczynia się do wzrostu poziomu glukozy we krwi. Z kolei cukrzyca typu 2 to konsekwencja niewłaściwego trybu życia – braku aktywności fizycznej oraz źle zbilansowanej diety. Kiedyś cukrzyca typu 2 diagnozowana była głównie u otyłych dorosłych, dziś obserwowany jest lawinowy wzrost cukrzycy typu 2 u dzieci.

Główne przyczyny cukrzycy typu 2 to czynniki, które sprzyjają rozwojowi hiperglikemii, czyli zbyt wysokiego poziomu glukozy we krwi, a także insulinooporności, czyli braku wrażliwości tkanek na działanie insuliny. Dziś dzieci unikają aktywności fizycznej, ich dieta bazuje na węglowodanach – a to sprzyja nadwadze. Nadmierna masa ciała, zbyt wysoka podaż węglowodanów i siedzący tryb życia prowadzą do wysokiej glikemii i zmniejszają zużycie glukozy przez komórki.

Jak rozpoznać cukrzycę u dzieci? Objawy cukrzycy typu 1 i 2 są podobne i obejmują:

– picie dużych objętości płynów

– częste oddawanie moczu; moczenie nocne

– spadek energii, zmęczenie i senność

– nadmierny głód lub spadek apetytu

– świąd skóry.

Cukrzyca u dzieci – zapobiegaj, zamiast leczyć

To od nas – rodziców – zależy, jaki tryb życia prowadzi nasze dziecko. My sami musimy dać dziecku dobry przykład, zarażając je zamiłowaniem do zdrowego trybu życia i aktywnego spędzania wolnego czasu. Także nawyki żywieniowe kształtują się już od najmłodszych lat. Na co zwrócić szczególną uwagę komponując dietę dziecka? Wciąż panuje przekonanie, że podstawą diety dziecka powinny być węglowodany, które uznawane są za najlepsze źródło energii. W rzeczywistości jednak nadmierne spożycie węglowodanów – także tych złożonych – sprzyja nadwadze i insulinooporności. Czym zatem zastąpić węglowodany? Warto ograniczyć ich spożycie na rzecz tłuszczów. Naprawdę nie należy się ich obawiać – są doskonałym źródłem energii, zapewniają długotrwałe uczucie sytości, wspomagają pracę serca i mózgu, wpływają korzystnie na pracę układu nerwowego czy hormonalnego. W diecie cukrzycowej nie należy zapominać o białku, antyoksydantach, komplecie witamin i minerałów. Podawaj zatem swojemu dziecku mięsa, ryby, masło, oleje roślinne, jajka, warzywa, orzechy. Unikaj podawania dziecku słodyczy, białego pieczywa, napojów gazowanych, zbyt dużych ilości owoców. Spędzaj aktywnie czas z dzieckiem. Tyle wystarczy, aby oddalić widmo zachorowania na cukrzycę przez dziecko, jak i przez Ciebie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

25 − = 16