Dieta zbilansowana – na czym polega?

jedzenie
.

Ciężko byłoby znaleźć osobę, której nie zależy na zachowaniu zdrowia i urody na długie lata. Aby tak jednak było, musimy właściwie o siebie zadbać. Nie sposób nie wspomnieć o pozytywnym wpływie aktywności fizycznej na nasze zdrowie. W profilaktyce większości chorób niezwykle ważną rolę odgrywa również odpowiednio zbilansowana dieta. Aby móc ją stosować, musimy jednak wiedzieć na czym ona polega.

Jedz odpowiednią ilość warzyw i owoców

Nie od dziś wiadomo, że w naszej codziennej diecie powinny dominować warzywa. Niezwykle pozytywny wpływ na nasze zdrowie wykazują również owoce, ale ich powinno znaleźć się w naszym jadłospisie nieco mniej. Najlepiej byłoby sięgać po warzywa sezonowe, bo takie mają najwięcej witamin i minerałów. Zimą, gdy wielu świeżych warzyw brak, nie bójmy się kupować mrożonek. Dobrze byłoby, gdybyśmy każdego dnia spożywali pięć porcji warzyw oraz dwie porcje owoców. Możemy spożywać je na surowo, ale równie dobrze mamy prawo je smażyć oraz piec. Starajmy się odżywiać różnorodnie. W naszej diecie powinny więc znaleźć się warzywa korzeniowe, takie jak seler czy marchewka, ale również warzywa liściaste. Mowa tu na przykład o szpinaku czy kapuście. Nie sposób również nie wspomnieć o dobroczynnych właściwościach roślin strączkowych, które zawierają duże ilości białka. Jeśli chodzi o owoce, doceńmy zarówno te rodzime jak i egzotyczne. Osobom, które się odchudzają w szczególności poleca się owoce jagodowe, ze względu na to, że posiadają one niski indeks glikemiczny. Dobrze byłoby, gdyby jedną porcję spożywanych przez nas warzyw stanowiły te probiotyczne. Najogólniej dostępne będą z całą pewnością ogórki kiszone.

Wybieraj zdrowe tłuszcze i dobrej jakości białko

W naszej codziennej diecie nie powinno zabraknąć również zdrowych tłuszczy oraz białka wysokiej jakości. Te pierwsze znajdziemy w tłoczonych na zimno olejach. Szczególnie godne polecenia będą oleje rzepakowy oraz słonecznikowy, a także oliwa z oliwek. Nie sposób również nie wspomnieć o awokado, które zawiera duże ilości zdrowych tłuszczy. Jeżeli poszukujemy godnych uwagi źródeł białka, postawmy na wysokiej jakości ryby i mięso. Jeśli możemy, zaopatrujmy się w nie w sklepach ze zdrową żywnością. Sięgajmy także po naturalny nabiał zarówno tradycyjny jak i wegański. Nie unikajmy również orzechów takich jak na przykład migdały, orzechy włoskie czy laskowe. Część spożywanego przez nas białka powinno stanowić to roślinne, dlatego śmiało sięgajmy po ciecierzycę, soczewicę oraz fasolę. Pamiętajmy również o odpowiedniej ilości wypijanych płynów. Najlepiej postawić na półtora litra wody niegazowanej dziennie.

Nie bój się prosić o pomoc

Jeżeli skomponowanie zdrowego jadłospisu sprawia nam pewne trudności, przyda nam się pomoc wykwalifikowanego dietetyka. Specjalista podpowie nam w jakich proporcjach należy spożywać poszczególne produkty, aby zapewnić organizmowi odpowiednią ilość węglowodanów, białka oraz tłuszczy. Poinstruuje nas również czym zastąpić białe pieczywo oraz w jaki sposób należy ograniczyć szkodliwy dla zdrowia cukier. Dowiemy się także jak wiele posiłków w ciągu dnia powinniśmy spożywać. Doświadczony dietetyk będzie również w stanie pomóc osobom na dietach eliminacyjnych. Weganie dowiedzą się w jaki sposób zapewnić sobie optymalną ilość białka w diecie, a osoby, które chcą schudnąć będą wiedzieć jaką ilość kalorii powinny spożywać, aby zredukować swoją wagę. Jeżeli decydujemy się podjąć współpracę ze specjalistą, musimy uzbroić się w cierpliwość. Efekty zbilansowanej diety w postaci lepszego samopoczucia lub mniejszej wagi widoczne są bowiem po upływie co najmniej kilku tygodni.

Więcej informacji i konsultacje dietetyczne zdrowiewpudelkach.pl/dietetyk/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

86 + = 96