Idealne menu dla kobiety karmiącej

mama
.

Jak powinien wyglądać doskonały jadłospis dla kobiety karmiącej? Jakie produkty muszą się w nim znaleźć, by nowonarodzone dziecko otrzymało wszystkie niezbędne składniki odżywcze? Czy poza odpowiednio zbilansowanym menu trzeba również przyjmować jakieś suplementy diety?

Dieta karmiącej mamy powinna przede wszystkim dostarczać odpowiedniej ilości kalorii, by zaspokoić potrzeby energetyczne jej i dziecka. Zazwyczaj jest to o około 500 kalorii więcej niż wcześniej. Co ważne, zapotrzebowanie energetyczne kobiety wzrasta już w czasie ciąży, a konkretniej od 2. trymestru. (1) Kalorie te powinny pochodzić ze zdrowych źródeł energii, czyli możliwie najbardziej naturalnych produktów. Spożywanie żywności wysoko przetworzonej, słodyczy i fast-foodów nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem, a szczególnie w okresie ciąży i karmienia piersią.

Idealna dieta dla mamy, która karmi piersią

Jadłospis matki karmiącej powinien w dużej mierze składać się z warzyw i owoców, które są najlepszym źródłem błonnika, witamin i mikroelementów. Trzeba jednak jasno podkreślić, że nawet spożywanie bardzo dużej ilości tych produktów może nie wystarczyć, ponieważ kobieta karmiąca potrzebuje większej ilości kwasu foliowego, magnezu, jodu, witaminy D i innych składników. Tak znaczne zapotrzebowanie ciężko jest pokryć tylko dietą. Na szczęście można kupić specjalne suplementy diety, które są bogate w powyższe składniki oraz przeznaczone dla kobiet w ciąży czy karmiących piersią.

Poza minerałami i witaminami ważne są także składniki budulcowe i energetyczne, jak zdrowe węglowodany, białko i odpowiednie tłuszcze. Zaliczamy do nich przede wszystkim ciemne pieczywo i razowe makarony, chudy nabiał, drób i ryby oraz zdrowe tłuszcze (np. oliwa z oliwek, avocado, orzechy).

Przykładowe przepisy łatwych do przygotowania przepisów znajdziesz tutaj >>

Dieta dla mamy karmiącej nie powinna zawierać produktów, które mogą uczulać dziecko, a w szczególności tych, na które maluszek ma alergię. Każda mama powinna obserwować swoją pociechę i sprawdzać, jak reaguje na jej mleko, a w razie wystąpienia niepokojących objawów, które mogą świadczyć o jakiejś alergii lub nietolerancji pokarmowej – szybko skontrolować stan dziecka u pediatry. Niewskazane jest także spożywanie dań z ostrymi przyprawami lub produktami wzdymającymi. Należy również unikać chemii, czyli całkowicie zrezygnować z żywności z polepszaczami smaku, barwnikami i konserwantami.

  1. Wnęk D. Jak powinna się odżywiać kobieta w ciąży? https://ciaza.mp.pl/przebiegciazy/119755,jak-powinna-sie-odzywiac-kobieta-w-ciazy data dostępu 2.10.2017

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

+ 38 = 40