Praktycznie na każdym etapie swojego młodego życia, dziecko rozwija się w dwójnasób. Pewne umiejętności pozyskuje poprzez samodzielną interakcję ze światem. Inne poprzez współpracę z rówieśnikami bądź rodziną. Często, w wyniku tego procesu, na jaw wychodzą wyjątkowe zdolności malucha, które w świecie dorosłych dzieli się na trzy typy. Pozostaje jednak pytanie, czy rozwój tych zdolności można stymulować i jeżeli tak, to jak to zrobić?
Miejscem, które stanowi poniekąd pierwszy sprawdzian umiejętności dziecka jest przedszkole. Dochodzi tu do wspomnianej już interakcji z rówieśnikami, a talenty i umiejętności dziecka zaczynają wychodzić na światło dzienne. Wiele na tym etapie zależy od spostrzegawczości opiekuna grupy, który powinien podpowiedzieć rodzicom „co w trawie piszczy”. Jeżeli tak się nie stanie, pozostaje sugerować się własnymi obserwacjami.
Typy zdolności dziecka – jak je dzielimy?
Zasadniczo, typy zdolności dziecka dzieli się na trzy kategorie: zdolności ogólne, kierunkowe oraz twórcze. Te pierwsze są najbardziej powszechne i najłatwiej je zauważyć. Odnoszą się zarówno do fizycznych, jak i psychicznych elementów. Przykładowo – dziecko szybciej liczy, zapamiętuje bez problemu dłuższe partie wierszy. Jeżeli z kolei dziecko na zajęciach poświęca większość czasu na rysunek, śpiew, grę na instrumencie – możemy mówić o zdolnościach kierunkowych. Jeżeli z kolei widać że uwielbia łączyć różne przedmioty w celu stworzenia czegoś nowego, do tej pory sobie nieznanego (a być może także nieznanego światu), wtedy możemy mówić o zdolnościach twórczych. Warto przy tym pamiętać, że nie u każdego ukierunkowanie przychodzi w tym samym wieku. Niektóre dzieci wykazują pewne predyspozycje już w przedszkolu, inne dopiero w późniejszych klasach podstawówki. Dlatego tak ważna jest obserwacja dzieci przez rodziców i nauczycieli.
Jak rozwijać talenty i umiejętności dziecka?
Kiedy jest wiemy jakie są umiejętności kierunkowe dziecka, z pewnością najprostszym sposobem na ich stymulację jest zapisanie go na specjalistyczne warsztaty edukacyjne dla dzieci. Na rynku mnogość i zróżnicowanie zajęć jest bardzo duże. Domy kultury oferują pełen pakiet klasycznych warsztatów dla dzieci, czyli zajęć z rysunku, śpiewu czy np. gry teatralnej. Coraz częściej w ofercie znajdują się także zajęcia językowe: angielski, francuski czy hiszpański. Za bardziej zróżnicowane zajęcia, jak np. garncarstwo, jazda na łyżwach, czy robotyka, trzeba będzie dodatkowo zapłacić. Dużą popularnością cieszą się w ostatnim czasie zajęcia z użyciem klocków LEGO. Dzięki nim, animatorzy przedstawiają dzieciom, w przystępny sposób, zasady funkcjonowania świata, uczą podstaw matematyki, geografii, astronomii i wielu innych nauk.
Warto przy tym pamiętać, że rolą rodziców jest wsparcie dziecka w ich rozwoju, a nie usilne przyśpieszenie tego rozwoju. Bardzo często rodzice zapominają o tym, zapisując dziecko na mnogość różnych zajęć na które niekoniecznie to chce chodzić, bądź wcale nie ma ku tym zajęciom predyspozycji. Grunt to rozwaga i odpowiednia obserwacja dziecka.